Γενικα

«ΠΡΑΣΙΝΑ» ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

By  | 

1. ΥΒΡΙΔΙΚΑ

Τα υβριδικά αυτοκίνητα (hybrids) βασίζουν τη λειτουργία τους σε δύο πηγές ενέργειας. Στις περισσότερες περιπτώσεις την κύρια πηγή αποτελεί ένας βενζινοκινητήρας, ο οποίος συνεργάζεται με μια δευτερεύουσα πηγή που είναι συνήθως ένας ηλεκτροκινητήρας. Η ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζεται για να κινήσει το αυτοκίνητο κατά περίπτωση (π.χ. μέσα στην πόλη) ή για να ενισχύσει την απόδοση του βενζινοκινητήρα (π.χ. σε ανηφόρες ή επιταχύνσεις) παράγεται «εν κινήσει», καθώς το εξελιγμένο σύστημα ανακτά την κινητική ενέργεια του οχήματος και την αποθηκεύει σε μπαταρίες. Η υβριδοποίηση είναι μια διαδεδομένη «πράσινη» τεχνολογία στις αυτοκινητομεταφορές, που μπορεί να περιορίσει την κατανάλωση ενός μικρομεσαίου οικογενειακού αυτοκινήτου ακόμα και στα 4 – 5 l/100km. Υπάρχουν σήμερα λύσεις γύρω στα 20.000€ με λιγότερο σύνθετα υβριδικά συστήματα (mild hybrids) αλλά και πιο εξελιγμένες πλατφόρμες των 30.000€ – 70.000€ και 100.000€, που προσφέρουν αξιοζήλευτες επιδόσεις, χώρους και πολυτέλεια. Σύντομα θα είναι διαθέσιμα και τα plug-in hybrids τα οποία θα μπορούν να προσφέρουν περισσότερη αυτονομία καθώς θα φορτίζονται και από μια κοινή ηλεκτρική πρίζα. Η Honda και η Toyota πρωτοπορούν στην υβριδική τεχνολογία.

2. ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ – ΥΓΡΑΕΡΙΟ (LPG)

Μια ακόμα ορατή λύση είναι η αεριοκίνηση. Τα αεριοκίνητα μοντέλα είτε προσφέρονται απευθείας από τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων ή μπορούν να δεχθούν μετατροπή για χρήση 2 καυσίμων – δηλαδή βενζίνης και φυσικού αερίου ή υγραερίου. Τα συστήματα φυσικού αερίου CNG (Compressed Natural Gas) και υγραερίου LPG (Liquefied Petroleum Gas) προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια αλλά και οικονομία λόγω του χαμηλότερου κόστους τους σε σχέση με τη βενζίνη. Οι μειωμένες εκπομπές ρύπων και η περιορισμένη εκπομπή αιωρούμενων σωματιδίων συμβάλλουν στην περιβαλλοντική φιλικότητα της αεριοκίνησης.

3. CITY CARS

Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης (city cars) κερδίζουν ολοένα έδαφος και η λογική του downsizing οδηγεί σε μικρότερους κινητήρες, χαμηλότερο βάρος, λιγότερους ρύπους και μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων. Έτσι, αυτοκίνητα όπως τα Fiat 500, Ford KA και Opel Corsa είναι κι αυτά μια «πράσινη λύση» που μπορείτε να αποκτήσετε σε προσιτή τιμή σήμερα.

4. ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ «ΠΡΑΣΙΝΗ» ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τα συστήματα start/stop (αυτόματο σύστημα παύσης / εκκίνησης του κινητήρα στα φανάρια), τα ελαστικά χαμηλής τριβής, τα ελαφρύτερα υλικά (όπως λεπτότερα παρμπρίζ), η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα, η ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης και η βελτιωμένη αεροδυναμική σχεδίαση είναι ανάμεσα στις πιο διαδεδομένες «πράσινες» λύσεις που υιοθετούν οι κατασκευαστές συμβατικών αυτοκινήτων – δηλαδή μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στους πετρελαιοκινητήρες, η τεχνολογία common rail ελέγχει καλύτερα τα χαρακτηριστικά της καύσης μέσα στους κυλίνδρους, βελτιώνοντας έτσι την απόδοση, τις εκπομπές των ρύπων και την κατανάλωση. Στους βενζινοκινητήρες, η κατανάλωση και οι εκπομπές μπορούν να βελτιωθούν μέσω της ηλεκτρο-υδραυλικής μεταβλητής ενεργοποίησης των βαλβίδων εισαγωγής. Η σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που πετυχαίνουν αυτές οι τεχνολογίες κυμαίνεται μεταξύ 12 – 25% σε σχέση με ένα συμβατικό μοντέλο που δεν διαθέτει παρόμοια συστήματα. Μια έξυπνη εφαρμογή είναι η τεχνολογία EfficientDynamics, που προσφέρεται ως standard εξοπλισμός στη γκάμα της ΒΜW.

5. ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολλά πλεονεκτήματα καθώς ο ηλεκτροκινητήρας και μια συστοιχία μπαταριών αντικαθιστούν χιλιάδες άλλα εξαρτήματα που θα βρείτε στα συμβατικά και υβριδικά οχήματα. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν χρειάζεται αλλαγή λαδιών, δεν έχει εξάτμιση, ρεζερβουάρ ή πολύπλοκα συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου, ενώ ο μηχανισμός πρόωσης μπορεί να ενσωματωθεί στους τροχούς για μεγαλύτερη απόδοση και καλύτερη εκμετάλλευση χώρων. Από την άλλη πλευρά, το μεγάλο κόστος των μπαταριών και η μικρή τους αυτονομία είναι – προς το παρόν – ανάμεσα στα μεγαλύτερα προβλήματα που πρέπει να επιλύσει η αυτοκινητοβιομηχανία. Ένα ακόμα θέμα είναι η απουσία θορύβων κατά την κίνηση, που μπορεί να αποδειχθεί ένα επικίνδυνο αλλά και αρκετά βαρετό στοιχείο της καθημερινής οδήγησης. Έτσι, οι κατασκευαστές συνθέτουν ήχους που θα ακούγονται από μια σειρά ηχείων τοποθετημένων σε εξωτερικά και εσωτερικά σημεία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να τους προσθέσουν χαρακτήρα και να τα κάνουν πιο αναγνωρίσιμα. Τέλος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δέχονται κριτική γιατί αν και βελτιώνουν το κλίμα των πόλεων, οι αυξημένες ανάγκες για παροχή ηλεκτρικού ρεύματος επιβαρύνουν τις απομακρυσμένες περιοχές όπου είναι εγκατεστημένοι οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει βέβαια σε χώρες μη ήπιους τρόπους παραγωγής ενέργειας, όπως η Γαλλία, που παράγει το μεγαλύτερο ποσοστό ρεύματος μέσω σταθμών πυρηνικής ενέργειας. Το ηλεκτροκίνητο Opel Ampera αναμένεται σύντομα στις εκθέσεις της Opel.

6. ΥΔΡΟΓΟΝΟ – ΚΥΨΕΛΕΣ ΚΑΥΣΙΜΟΥ

Η υδρογονοκίνηση είναι ακόμα μια κατεύθυνση που ερευνούν και εφαρμόζουν επίμονα κάποιοι κατασκευαστές – κυρίως η Honda και η Mercedes-Benz. Ένα όχημα κυψελών καυσίμου έχει ρεζερβουάρ υδρογόνου αντί ρεζερβουάρ βενζίνης. Στην κυψέλη καυσίμου, το υδρογόνο ενώνεται με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Η κυψέλη καυσίμου λειτουργεί περισσότερο ως ένας μικρός σταθμός ηλεκτρικής ενέργειας και όχι σαν μπαταρία. Επειδή ο ηλεκτρισμός που απαιτείται για τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα παράγεται μέσα στο αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας το υδρογόνο και το οξυγόνο της ατμόσφαιρας, δεν υπάρχουν εκπομπές CO2 ή άλλων ρύπων κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Πρόκειται για τις απόλυτα καθαρές αποδόσεις καθώς μοναδική εκπομπή είναι το νερό, που παράγεται σαν υποπροϊόν της ηλεκτρικής ενέργειας. Μια συμπαγής και αποδοτική μπαταρία ιόντων λιθίου αποθηκεύει τον ηλεκτρισμό που παράγεται κατά το φρενάρισμα και την επιβράδυνση μέσα από τη διαδικασία ανάκτησης της ενέργειας πέδησης. Η μπαταρία συνεργάζεται με τη συστοιχία κυψελών καυσίμου για τη λειτουργία του οχήματος. Το μεγαλύτερο εμπόδιο στη χρήση των κυψελών καυσίμου είναι το ανεπαρκές δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο, που θα πρέπει να αναπτυχθεί άμεσα για να εξαπλωθεί πιο γρήγορα η τεχνολογία αυτή.

7. ΒΙΟΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ FLEX-FUELS

H Lotus ανακοίνωσε πρόσφατα το πρόγραμμα OMNIVORE, που έχει στόχο να προωθήσει περαιτέρω την ενέργεια γύρω από την τεχνολογία των επονομαζόμενων flex-fuels για την καλύτερη κατανόηση του περίπλοκου κύκλου ανάφλεξης των μιγμάτων αλκοολών / βενζίνης. Εκτιμάται ότι η χρήση των αλκοολών μπορεί να αποδειχθεί μια ορατή λύση για την εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης και τη μετατροπή τους σε συστήματα πρόωσης που θα εξουδετερώνουν τον άνθρακα (carbon-neutral internal combustion). Από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των αλκοολών είναι οι αξιοζήλευτες επιδόσεις που προσφέρουν χάρη σε ένα μίγμα βενζίνης, βιοαιθανόλης και μεθανόλης. Το πιο ζηλευτό απ’όλα είναι ότι τα καύσιμα που βασίζονται σε αλκοόλες – όπως η μεθανόλη – μπορούν να παρασκευαστούν συνθετικά από το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) το οποίο βρίσκεται στην ατμόσφαιρα. Ένα ακόμα ενθαρρυντικό στοιχείο στην εξέλιξη των συνθετικών καυσίμων είναι ο εξισσοροπιστικός τους ρόλος όσον αφορά την καταπολέμηση των εκπομπών CO2. Συγκεκριμένα, η μεθανόλη (CH3OH) μπορεί να παραχθεί με τη σύνθεση διοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Το CO2 που χρειάζεται για την παραγωγή μεθανόλης μπορεί να προέλθει από τις ποσότητες που βρίσκονται στην ατμόσφαιρα. Με αυτόν τον τρόπο, οι ποσότητες που εκλύονται από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης (και οι οποίοι λειτουργούν με μεθανόλη) στην ουσία μηδενίζονται καθώς χρησιμοποιούνται για την παραγωγή της μεθανόλης